lördag 1 maj 2010

Karaktärer

"En blogg som handlar om mina böcker. Ibland åtminstone."
Så där står det strax här ovanför, ifall ni inte har sett det. Det borde ju rimligen betyda att mina inlägg i första hand skulle handla om författandet, snarare än om allt annat. Som hundar, "langande" äkta hälfter, hemmagjord filosofi, lustiga frisyrer och allmän misantropi, bara för att ta några exempel.
Problemet är bara att när jag så att säga försöker hålla mig till ämnet blir det tämligen knastertorrt. Och vem är egentligen intresserad av hur långt jag har kommit i skrivandet av ett eller annat bokprojekt som knappast kommer att ges ut i större upplaga än hundra ex?
Nå, oavsett hur många som är intresserade kommer dagens inlägg att handla om boken, eftersom idéer och uppslag om andra ämnen för tillfället verkar lysa med sin frånvaro:

Den gångna veckan har jag använt till att göra en kronologi, för att inte på något ställe i boken råka påstå att X är 39 år när han i själva verket borde vara 40.
Det kan tyckas lite trist, det håller jag med om. Men är trots allt en nödvändighet, åtminstone i det här fallet. Berättelsen spänner nämligen över många år, och det är i princip omöjligt (för mig) att hålla reda på alla detaljer i huvudet. Som t ex vad vissa mer perifera karaktärer heter i efternamn, eller hur de ser ut.
Kanske tror ni nu att jag börjar bli lite senil eftersom jag inte ens kan hålla reda på mina egna skapelser, och det trodde jag nästan själv också först. Men när jag tidigare idag gjorde en snabbinventering av knappt halva manuskriptet kunde jag räkna till 33 olika namngivna karaktärer. Och det finns naturligtvis fler som jag inte orkade eller hann räkna.

I inlägget Smakprov från den 7 februari i år lade jag ut en kort oredigerad del av texten. Nu tänkte jag ge er ytterligare ett smakprov, den här gången på några karaktärer; en del oumbärliga, andra... något mer umbärliga.

  • Sivert - En lätt förståndshandikappad man vars favorituttryck är ett ganska högljutt "Bingo!". Vilket används tämligen frekvent och ofta med stor träffsäkerhet. Som till exempel när Ragnar (se nedan) oförmodat drattar på ändan, eller när ett nytt könummer plötsligt kommer upp på bankkontoret.
  • Ragnar - Pinsam vikarie på dagverksamheten Solgården. Applåderar ofta och gärna deltagare vid ovan nämnda verksamhet när de gjort något utöver det vanliga. Som att flytta en brödkorg från köksbordet till vasken, exempelvis. Hans "Braaa jobbat!" kan få nästan vem som helst att spontankräkas.
  • Gerd Füle - Radioman på reklamradiokanalen "Bäst musik just nu". Bisittare och lustigkurre i programmet "Morron-tjo". Föredrar utan undantag drastiska lösningar på olika problem. Har en ovana att ständigt slicka sig över tänderna i jakt på överblivna matrester.
  • Tutti - Kvinnlig kollega till ovan nämnde Gerd Füle. Utmärker sig mest genom sitt maskulina, gnäggande skratt. Har oerhört svårt att finna synonymer till ordet "härlig", varför det förekommer minst en gång per mening.
  • To-Otto - Eriks fascistiske mellanstadielärare, vars öknamn härrör från en gammal skånsk ordvits: Otto med "to i bägge ändar". Alltså syftande på hårväxt i... äsch, det kvittar.
  • Nyfikna fru Larsson - Granne till Eriks morföräldrar. Vet allt om alla, främst genom ytterst effektiv och egenhändig underrättelseverksamhet. Upptäcks ibland med ena örat mot en eller annan ytterdörr. Mitt bokprojekts "Krösa-Maja".
Jag tror det räcker där. Både med exempel på medverkande karaktärer och på det här inlägget. Som traditionell avslutning kommer här veckans favorit (min alltså) ur äldste sonens ganska omfattande skivarkiv - 70-tals bandet Focus med Hocus Pocus. Och nej, det är inget skämt även om det kanske ser så ut...