fredag 2 oktober 2009

Bruksanvisning

Som alla läsare av denna blogg vet, avhandlas här inga viktiga saker. Mitt minimala reklamfönster mot världen består i allmänhet bara av en rad trivialiteter som ytterst sällan berör sådant som betyder något.
Så även denna fredagskväll alldeles i början av oktober (jag älskar hösten!), trots att jag drabbats av den värsta migrän jag haft på flera år.
Eller kanske troligare tack vare. Men över till det jag vill ha sagt:

Min fru har skrivit en kommentar i denna min blogg. Det är den enda hittills om man räknar bort dem från den gamla, och definitivt en sådan som antingen gör en behagligt varm inombords, eller gör en generad å det grövsta. För nu undrar jag bara: vilken vuxen man  med självaktning och som försöker upprätthålla en någorlunda seriös bild av sig själv vill  offentligt och på fullt allvar bli kallad "muskelman"? I synnerhet med min kroppsbyggnad, när det så att säga är tämligen uppenbart att det inte finns ett enda uns sanning i det nyuppfunna men säkert välmenande  smeknamnet?
Jag vill naturligtvis inte ta bort hennes kommentar eftersom jag i hemlighet tycker att den är ganska trevlig. Men samtidigt vill jag inte bli känd under det där pinsamma namnet som jag vägrar nämna igen, så vad göra?

Jag ser bara en enda lösning på problemet; att låta kommentaren försvinna i mängden. Jag gör således en guide till hur man kommenterar i den här bloggen, om ni förstår vinken. Det verkar nämligen som om en del människor - även sådana med avsevärd datorvana - har synnerliga problem att få tekniken att fungera. ("Jag tryckte bara på "skicka" och så försvann allt jag hade skrivit! Inte en utan två gånger! Sen sket jag i det...")
Alltså över till instruktionen:

  1. Om ni har kommit till bloggen via min hemsida och inte via en direktlänk till det aktuella inlägget, tryck antingen på inläggets rubrik och skrolla ner tills ni ser kommentarrutan, eller tryck på länken "kommentarer" längst ner i inlägget.
  2. Ni kan nu skriva en sarkastisk/fyndig/uppmuntrande/sågande eller vad-helst-ni-vill-kommentar. Gör bruk av er uppfinningsrikedom! Jag tar inte illa upp...
  3. När ni är färdiga med att förnedra mig, välj en profil. (Det vill säga om ni inte har ett eget konto och är inloggade, då behövs det inte.) Välj "namn, adress" eller "anonym" efter eget tycke, smak och mod.
  4. Klicka på rutan "skicka kommentar". I vissa fall verkar nu texten försvinna, vilket ibland händer om ni råkat glömma steg nummer 3, att välja profil. Men det är ingen fara, allt ni har skrivit kommer tillbaka så fort ni valt om ni vill vara anonyma eller vågar skylta med ert namn.  Tryck på "skicka" igen när ni valt. Klart!
Så, det var väl inte så svårt? Jag kan försäkra er att inga kommentarer försvinner av sig själv. Och tror ni mig inte kan man alltid markera allt det man skrivit och trycka ctrl-c för att kopiera det innan det "försvinner". Det funkar alltid, även om man har en något paranoid läggning.

Försök nu på egen hand. Jag lovar att det inte är särskilt farligt...