måndag 27 december 2010

Skaparens signatur

Jag är en liten aning fåfäng, det måste jag erkänna. Därför skriver jag aldrig under pseudonym, eftersom jag alltid vill att folk ska veta att det är jag som ligger bakom det fantastiskt tänkvärda de precis läst.
Nackdelen är förstås att man på det viset också måste stå till svars för sådant som kanske inte håller så hög kvalitet som man tänkt. Detta har dock aldrig drabbat mig personligen...

Tänk er att ni är designer, exempelvis av planeter. Eller varför inte verkligheter? Visst skulle det vara svårt att motstå frestelsen att sätta er signatur på verket när det var färdigt? Själv skulle jag ha oerhörda problem med att motstå frestelsen att sätta mitt namn på något jag var nöjd med.
I en av böckerna i serien Liftarens guide till galaxen - som jag förutsätter att varje bildad läsare av denna blogg väl känner till - förekommer karaktären Slartibartfast, som av en händelse är just planetdesigner. Det är för övrigt denne Slartibartfast som haft ansvar för att formge Norges kustlinje, varför vi här som ni säkert förstår talar om en man med sinne för dramatik. Nå, han är i alla fall som de flesta av oss andra - inte så lite fåfäng. Därför går hans signatur fortfarande att finna i en glaciär, om man bara gör sig besväret att se efter. Allt i böckernas underbara värld.

Men nu har jag alltså funnit överväldigande bevis för att planeten vi bor på - alternativt verkligheten vi lever i - har formgivits av en nästan obegripligt kraftfull varelse. Vissa skulle kalla denna kraft för Gud, men jag väljer att kalla den vid dess rätta namn. Nämligen för Walt Disney.

Nu tror ni kanske att jag är galen, men då tror ni faktiskt fel. Bevisen är lika talrika som ovedersägliga. Det gäller bara att se efter på rätt sätt.
Denne skapare av vårt universum hade såvitt jag förstår ett tämligen stort behov av att sätta sin signatur på allt han gjorde, och på så många ställen som möjligt för att upphovsrätten inte skulle kunna förbigås. Jag ska ge er några talande fotografiska bevis som utan tvivel styrker min tes, men låt mig först förklara hur denne skapare av världar undertecknade sina verk, och varför han gjorde som han gjorde.

När man skapar ett universum duger inte simpelt skriftspråk som ett pålitligt kommunikationsmedel, eller som i det här fallet som namnteckning; nej, det måste istället vara något som förstås av alla kulturer i alla tider. Enkelt bildspråk återstår således. Världarnas herre valde därför att låta sin signatur bestå av tre cirklar, med en inbördes placering så att de bildade konturen av ett stiliserat mushuvud. Denna Musse Pigg-signatur kan nu återfinnas överallt i naturen, vilket exemplifieras här nedan:



Ja, ni ser själva. Spåren efter skaparen finns överallt. Till och med i mitt eget hem kan man nu se hans signatur glida förbi, tydligt inpräntad på en levande varelse som sannolikt inte har den blekaste aning om att han bär på Guds egen namnteckning.

Det är inte utan att vi känner oss priviligierade, jag och min familj. Och vi lovar på heder och samvete att vi ska ta väl hand om varelsen som är ett levande bevis för Skaparens existens. Inte bara för att signaturen finns på honom, utan för att vi faktiskt tycker riktigt mycket om den lilla håriga, tillgivna saken. Se här, ett bevis för att tillvaron alls icke är utan mening:


Och just det; jag borde kanske tillägga att varelsen ifråga möjligen blir en aning bortskämd. Men det bjuder vi gärna på. Och vänligen strunta i gubben på bildbeviset nedan, han är bara rekvisita.