söndag 4 juli 2010

Två saker

Att dagens text höll på att bli kort kan ni tacka kusin Gäsper för. Och min otränade kropp, som inte riktigt tålde att flytta typ tio ton möbler i trettio graders värme under svår transpiratorisk vätskeförlust. Men jag gjorde det frivilligt, så kanske måste jag skylla mig själv...

Två saker som bör sägas i brist på annat:

1. Ett boktips. Jag strör ju gärna sådana runt mig, eftersom jag svävar i villfarelsen att folk annars inte har en aning om vad de ska läsa. Men alltså:
Ni känner förstås till Kalle Anka och hans vänner önskar god jul? Det där programmet som sänts på julafton sedan 1959 och som nästan varje svensk kan utan och innan? Tjuren Ferdinand, Lady och Lufsen, Piff och Puff, ni vet. En obrytbar tradition. Jag har en egen sådan återkommande tradition. Den heter Benrangel och är en roman av Stephen King.
Innan litteraturfinsmakarna nu börja rynka på näsan måste jag säga att detta är Kings i mitt tycke allra bästa berättelse. Det är en äkta spökhistoria innefattande ett hus med gråtande spökbarn, drunkningshallucinationer, åskväder, sommarhetta, det kusliga ljudet av ropande lommar i skymningen, författare med svår skrivkramp och död fru, en diktafon som lämnas påslagen över natten och på morgonen innehåller ljudet av en förlorad röst, ett nästan hundra år gammalt mysterium och ett fruktansvärt övergrepp som grymt hämnas generation efter generation. Benrangel är min återkommande ljudboksläsning veckorna före sommarsemestern eftersom den i detalj prickar in känslan i författandet och kombinerar det med alla ovanstående spöklika och typiskt somriga fenomen. Jag känner helt enkelt igen mig i den. Nästan för bra, faktiskt.
Jag tänker inte berätta mer om den, men ni måste lita på mig; den ÄR värd att läsa. Särskilt just nu, och i all synnerhet om ni själva ägnar er åt någon sorts författande. Eller om ni bara tycker om stämningsfulla böcker som lever kvar långt efter att ni läst ut dem...


2. En förfrågan. Jag håller just nu på att lägga sista handen vid första delen av tre av Erik Johannesson. En av mina återkommande provläsare har krävt att få läsa den om en dryg vecka och jag gör verkligen mitt bästa för att hinna få den klar.
Finns det någon mer som är intresserad redan nu? Endast två exemplar till kommer att lämnas ut på prov, och de gamla provläsarna har första tjing. Förutsättningen för att få vara med och påverka är att man läser/har läst mycket, har bra språkkänsla och inte är rädd för att ge saklig kritik. Det sista är ett absolut krav och kommer inte att vara föremål för några som helst kompromisser.
Saklig kritik innebär detaljerad information om vad som är bra och vad som är dåligt, och dessutom på vilket sätt. Förmåga att finna logiska fel i form av motsägelser, kronologiska misstag förutom rena dumheter är ett måste. Att dessutom vara överkänslig mot pinsamma klichéer är i allra högsta grad meriterande.
Första delen omfattar ca 190 A4-sidor med 1,5 gångers radavstånd. Vänster marginal är extra bred för elaka och petimätriska kommentarer.
Del två av den blivande boken kommer att vara klar för läsning om två eller tre månader, del tre någon gång runt jul. Maila mig om ni är intresserade.
Alternativet för gamla provläsare som inte har tid eller lust just nu är att vänta tills hela boken är klar. Ni har som sagt förtur oavsett vilken variant ni väljer.

Tills nästa gång: kolla om era kylskåpsmagneter flyttar sig av sig själva. Eller om ni har något sorts väsen i källaren som dunkar en gång för ja och två gånger för nej i väggen vid direkt ställda frågor...