tisdag 20 juli 2010

Wow!

Googlar man ordet "wow!" får man i runda slängar 278 miljoner träffar. Om man istället stavar samma ord "oauh" begränsas de relevanta(?) träffarna till 103000, alltså till ungefär 2700 gånger färre. Av detta drar jag den inte helt långsökta slutsatsen att veckans viktigaste ord oundvikligen måste stavas "wow". Eller hur?

Men vad betyder då detta något undflyende ord? Egentligen, alltså? Det visar det sig vara svårare än man tror att få svar på, i alla fall om man håller sig till de källor jag brukar använda mig av när det gäller språklig korrekthet.

I Bonniers Svenska Ordbok utelämnar man helt franckt (ursäkta ordvitsen, kusin) bokstaven w. Slår man däremot på v finner man ordet "vov", vars betydelse sägs vara ett tämligen ordinärt hundskall. Men! Om man läser på raden under finner man faktiskt vårt "wow!", och där förklaras det så här:

wow [oao] (utropsord) oj, åh

Det är väl fint så, men ändå inte riktigt den förklaring jag söker. Och varför ska man egentligen begränsa sig till böcker i vårt elektroniska tidevarv? Allas vårt alltid lika korrekta Wikipedia har givetvis mer att berätta, och då ligger föga förvånande fokus snarare på ett av världens mest spridda datorspel, nämligen World of Warcraft. Om det har jag berättat tidigare, och det tänker jag inte göra igen. Låt mig bara konstatera att uppskattningsvis minst 99% av de 278 miljonerna googleträffar har något med just detta spel att göra.

Men det är inte allt: vidare berättar nämligen Wikipedia att ordet "wow" även kan syfta på exempelvis Way Out West, som lära vara en musikfestival. Eller varför inte på Wendy O. Williams - avliden sångerska i punkbandet The Plasmatics, om vilka jag måste erkänna att jag inte vet ett enda dugg. Glad är jag emellertid ändå.
Wide Open West, Windows on Windows, World of Wonder och WOW Cargo Alliance är andra saker som man menar kan ha med ordet "wow" att göra.
Sist i listan över möjliga betydelser finner man äntligen följande mening, dock på lite knagglig svenska:

En engelsk interjektion som ofta används på svenska också – förvånad eller imponerad.

Just det: det är den här betydelsen jag har letat efter. Varför kan man ju då fråga sig? Jo, det ska jag säga. Ordet "wow!" är nämligen det första omdömet den första provläsaren lämnade om den första delen av Erik Johannesson. 

Därmed känner jag mig manad att själv kasta ur mig en interjektion, och det gör jag sannerligen med lättad glädje:

Puh!