söndag 27 december 2009

Lika som bär

Dagens försenade inlägg - det skulle ha publicerats för minst en vecka sedan - är mindre en litterär skapelse än en rent visuell, vilket jag hoppas ni läsare har överseende med. Se det som en välbehövlig(?) paus från intellektuellt arbete, om det får er att känna er mindre onyttiga. Och om man ska vara nogräknad är det faktiskt inte värre att läsa dagens inlägg än att läsa en bok genom att uteslutande titta på bilderna. Men nu kör jag igång:

Upprinnelsen till detta inlägg går att finna i det senaste i raden av min frus många frisörbesök. När hon kom hem och visade en inte helt obetydlig tillfredsställelse över vad frisören åstadkommit den här gången, kunde jag inte låta bli att högt kommentera det alla i familjen genast såg. Nämligen att hon tack vare sin nya frisyr nu starkt påminde om en seriefigur.

Det är sådant som inte sägs ostraffat. Men för att något mildra skadan av mitt klavertramp, tänker jag därför nu presentera tolv andra mer eller mindre kända personer som i likhet med min ilskna fru också uppvisar stora yttre likheter med andra människor. Eller seriefigurer. Eller djur, för den delen.

Och just det: vill ni veta vilken seriefigur min fru numera liknar är det bara att skrolla längst ner i det här inlägget. Och kom inte och påstå att jag har fel...