lördag 20 november 2010

Filmtrailer

Veckans blogginlägg innehåller en efterlysning; fortsätt därför läsa. Kanske är det just du som eftersöks?

Jag skriver böcker, som ni kanske vet. Berättar historier. Målar med ord. Det är roligt, men kanske inte så lukrativt. Jag tänkte därför så här: för att nå ut till en större publik än jag gör nu (uppskattningsvis ca 8 personer, inklusive sympatiläsarna) skulle man kanske satsa på ett annat medium än litteraturen? För ni vet väl hur trista böcker kan vara? Text och text och text sida upp och sida ner - inte en enda liten bild.

Med film är det däremot annorlunda. Där förstår man verkligen intensiteten i en explosion, bara för att ta ett enkelt exempel. I en bok där det står "det sprängs" fattar man liksom inte riktigt.
Min tanke är därför att strunta i att publicera "Erik Johannesson" som bok, och istället göra om den till episk långfilm. Jag har redan flera scener klara i huvudet; det handlar bara om att hitta en finansiär. Nu är det väl i och för sig så trist att det gör man inte i en handvändning. Men om man har en trailer att visa upp borde det gå lättare, eller hur? Just det - en trailer får det alltså bli!

Därför efterlyser jag nu tre personer med följande nödvändiga kvalifikationer:

  • Man utrustad med extremt djup basröst. Du ska vid varje givet tillfälle kunna låta dramatisk på samma sätt som speakern i Dressman-reklamen. (Den i slowmotion: "Grattis Helsingborg..." och så vidare.) Ditt jobb blir att medelst din röst ge sken av att filmen är spännande och lite farlig, och på så vis locka någon dumskalle att investera i den.
     
  • Pyrotekniker med fordonssprängningar som specialitet. Dina arbetsuppgifter utgörs främst av att försöka få in så många explosioner som möjligt under de 60 sekunder trailern beräknas vara. Dokumenterad vapenfetischism är ett plus, liksom kunskap om amerikansk filmindustri. (Alltså inte filmkonst, utan filmindustri...)

  • Redigerare med grava koncentrationssvårigheter. Dina stroboskopsnabba och till synes omotiverade klipp ska ge ett ungdomlig intryck avsett att attrahera unga vuxna (och andra) som inte förmår uthärda dialog med mer eller mindre intellektuellt innehåll. Vilket - när jag tänker närmare på saken - kanske egentligen inte kommer att vara ett problem i just den här filmen. Men för säkerhets skull, liksom.
Ansökan skickas hit, och jag lovar att alla sökande kommer att bemötas med tillbörlig respekt. (Moahahahaaa!)

I väntan på "Erik Johannesson - superhjälte" får ni hålla tillgodo med den här finfina trailern. Om min idé med explosioner och grov röst inte funkar gör vi den såhär istället: