lördag 8 oktober 2011

Box-läpp

Om någon undrar var jag hållit hus den senaste månaden kan jag med viss belåtenhet låta meddela att jag inte direkt legat på latsidan. Tvärtom, faktiskt. Faktum är att jag fortfarande har en hel del saker att ordna som måste gå före den här funderingsspalten, och två av dessa ting är otvivelaktigt den nya designen på min hemsida samt - naturligtvis - det nära förestående boksläppet på Klippans bibliotek.

Vad gäller hemsidan kommer den att få en något mer ombonad - murrig skulle säkert någon fundamentalistisk anhängare av "det nordiska ljuset" säga - känsla. Kanske lite som engelskt, väl pip-inrökt bibliotek snarare än vitmelaminiserad IKEA-standard. Ungefär så.
Mycket arbete återstår, i synnerhet med den del som har med Erik Johannesson att göra. Men prioriterar jag bara rätt (vilket jag uppenbarligen inte gör för tillfället) kommer den förhoppningsvis att läggas ut lagom till att EJ-läsarna har läst ut boken och vill veta mer...

Planeringen inför boksläppet upptar som sagt annars en ganska ansenlig del av min tid. På programmet står till exempel en utförlig innehållsdeklaration ner till promille-noggrannhet av Erik Johannesson. (Jag förutsätter nämligen att många av mina läsare i vanlig ordning mest är intresserade av hur mycket våld och sex som förekommer i boken. Men de exakta procentsatserna därvidlag tänker jag minsann inte avslöja nu; kom till boksläppet istället så ska ni nog få besked...)
Vidare kommer jag för första gången att avslöja en hel del av handlingen - utan att svänga mig med dåliga undanflykter. Dock kommer ni inte på långa vägar att få veta så mycket att ni blir kloka på vad boken egentligen handlar om.
Och sist men inte minst blir det (förhoppningsvis, om tekniken fungerar) bildvisning från den fiktiva Sydåsen-bygden, det vill säga skådeplatsen för det mest omvälvande som drabbat vanligt folk på.. tja, tillräckligt lång tid för att alltsammans ska kännas tämligen obekvämt.

Om någon läsare av denna blogg av olyckliga omständigheter tycker sig ha blivit förbigången i inbjudningsmaskineriet till boksläppet, åtgärdas denna fadäs här nedan. Ni är naturligtvis också välkomna:


Avslutningsvis vill jag göra er uppmärksamma på att de där små kryssrutorna strax ovanför kommentarsfältet har uppdaterats. Detta för att någon illvillig människa (nej, här nämner vi inga namn!) upprepade gånger kryssat i fel ruta, så att man kunde få intrycket att han inte tyckte om det jag skrivit. Och det går förstås inte an. Därför har jag nu justerat dessa små rutor så att de blivit helt och hållet idiotsäkra. För allas trevnad.

Och med informationen om denna välmenande korrigering i sann Stalinistisk anda avslutas detta inlägg. Jag skruvar lampan ner och bjuder frid, som det heter i Aniara. Fast riktigt så definitiva behöver vi förstås inte vara. Däremot kan ett "på återseende" vara på sin plats, men återseendet ifråga kommer inte på tal förrän efter boksläppet när katastrofen - eller succén - redan är ett oomkullrunkeligt faktum...