lördag 28 augusti 2010

Boktitel

Halvvägs. Det är ungefär så långt jag har kommit i redigeringen av nästan 700 sidor Erik Johannesson.

Kommen så här långt (och med minst sagt strålande recensioner från den första provläsaren) känns det som om det börjar bli dags att fundera ut en riktig titel till min kommande bok. För tillfället heter den rätt och slätt Erik Johannesson efter dess huvudperson, men borde man inte kunna hitta på ett mer spännande namn? Ett som lockar till läsning inte bara för de redan invigda utan även för Kalle Jönsson som stolt skryter med att han inte läst en enda bok sedan han gick ut högstadiet -82?

Det finns massor av bra titlar. Problemet är bara att de redan är upptagna. Ta bara När änglar dör av Andreas Roman. Det är verkligen en dramatisk titel, i synnerhet som boken börjar så här genialiskt:

Jag är Satan. Jag finns, precis som min motsats. Vi är förstås inte fiender, som ni ofta tycks tro, utan snarare två sidor av samma mynt. Mörker och ljus.

Det där leder raka vägen till musikvärlden, där man också lyckas få till det ibland. Ett låtnamn jag mer än gärna hade lagt beslag på till EJ är The Lucifer Effect av det schweiziska industrimetalbandet Sybreed. Eller varför inte Förklädd gud av Lars-Erik Larsson, med text ur Hjalmar Gullbergs diktsamling Kärlek i tjugonde seklet?

Ett annat alternativ är förstås att hitta på en titel som är så knepig att den per automatik gör folk nyfikna (alternativt galna). Vad sägs om Mannen i den röda tapeten, eller Knip mig långsamt, älskling? Eller ska man kanske få folk att tro att det är en deckare för att sälja några fler ex? Då borde boken antagligen heta Knarkhundens husse eller Döden i Trosa.

Fast jag vet inte; jag kommer liksom inte på något namn som känns bra. Vad skulle ni själva kalla en bok som innehåller nedanstående komponenter?

  • hemsökelser
  • mentalvård
  • spökjakt
  • barndomsskildringar
  • metafysiska upplevelser
  • mobbing
  • religiös övertro
  • dubbelmoral
  • moralpanik
  • sex
  • våld
  • platonisk kärlek
  • reklamradiohat
  • konspirationer
  • pöbelupplopp
  • sprängattentat
  • galenskap
  • förlåtelse
  • mänskliga offerlamm
  • Gud
  • djävulen
  • solglasögon med spegelglas
  • en kvinna vars främsta fördel sägs sitta baktill
  • samt en värld som aldrig, aldrig mer kommer att bli sig lik.

Ni ser? Det är inte så lätt som det verkar. Men om ni kommer på någon utomordentligt bra titel får ni väldigt gärna tipsa mig i kommentarerna här nedan. Tills dess fortsätter jag kalla boken för Erik Johannesson. Och känner jag mig själv rätt är det också det som kommer att stå på bokens omslag vid boksläppet nästa år…